Flyforsinkelse – hvad kan du kræve?
Ved en flyforsinkelse har du også ret til en række ting, udover kompensationen, mens du venter i lufthavnen. Her har du krav på og ret til mad og drikke på flyselskabets regning.
Herudover hvis du bliver ombooket til en anden afgang dagen efter, har du krav på indkvartering på hotel samt transport til din indkvartering. Sidst men ikke mindst, at så behøver du ikke bruge din egen telefon, da du har ret til telefonopkald. I og med at mange flyselskaber ikke er så gode til de ovennævnte ting, så er det utroligt vigtig at du gemmer samtlige kvitteringer, i tilfældet af du selv skal betale for mad, drikke og ophold. Disse er gode at have, eftersom du kan opnå refusion for omkostninger du skulle dække på egen regning ved din flyforsinkelse.
Ønsker du at klage selv?
Har du mod på at køre processen alene, kan du starte med at klage direkte til det pågældende luftfartselskab eller rejsebureauet skriftligt, hvor du selv skal sørge for at du har samtlige kvitteringer for dine udgifter. Her skal du vide at du har fra 2 år til dit fly er forsinket, og herefter udløber klagefristen, hvilket betyder at du ikke længere har mulighed for at opnå kompensation for din flyforsinkelse. I denne forbindelse vil det også være en god idé, at undersøge hvad din forsikring endelig dækker. I tilfælde af, at du kommer i situationen hvor det ikke er muligt at finde en løsning med flyselskabet om dit forsinkede fly, kan du altid klage til Forbruger Europa, hvor du kan få hjælp med din klage.
EU-regler og kompensation
EU-forordning 261/2004, gør at du har mulighed for at kræve en kompensation, hvis du står i situationen, hvor dit fly er forsinket. I denne forordning finder du samtlige regler for kompensation og erstatning ved flyforsinkelser.
Det er således, at alle flyselskaber fra EU medlemslandene skal overholde EC-261. Sagen er den at flyselskaberne op mod 80 % af sager skal betale kompensation til deres flypassagerer, men i realiteten betaler de kun i cirka 50% af sagerne.
Ligeledes er der mange som fejlagtigt tror, at de skal være dækket af en rejseforsikring for at kunne have krav på kompensationen, hvilket ikke er korrekt. Hermed er det også fuldstændigt underordnet, om du har købt din flybillet ved et lavprisselskab eller ej, gør den samme lov sig gældende i de tilfælde dit fly er forsinket.
Professionel hjælp udefra er også en mulighed!
På den anden side er der en lang række professionelle virksomheder, som beskæftiger sig med juridiske sager vedrørende flyforsinkelser. I stedet for, at du skal bruge din tid på at sætte dig ind i love og regler, holde øje med de forskellige frister og meget mere, kan en af disse professionelle virksomheder kæmpe de juridiske kampe for dig.
Der findes forskellige professionelle udbydere, heriblandt Flyhjælp.dk. Det er en god mulighed, at give din sag til fagkyndige personer, som kan føre din sag for de relevante myndigheder, og derigennem opnår den kompensation du endelig har ret til. For mange har det været en god løsning at få hjælp udefra, hvor der er professionel hjælp fra start til slut, og det koster intet at få hjælp, hvis du ingen erstatning får.
Modsat får du tilkendt kompensation, betaler du blot en mindre del af din kompensation. I princippet kan du glemme alt om din flyforsinkelse indtil du enten får besked på at du er blevet tilkendt kompensation eller har tabt sagen. Det kan kun anbefales at søge professionelt hjælp for at køre din sag, så slipper du for stress og alt det bureaukratiske bøvl.